Legutóbbi kommentek

Linkjeim

Partnerek
















logo





Monika Henter Project

KultúrPart

Pulpitus

Blogkatalogus.net

Bocskai Rádió

Flag polgári magazin

Irány Németország

Színészkönyvtár

Szerzői jogok

A Tengerentúlról jelentem blog a Creative Commons 3.0 Attribution No Derivatives (CC-BY-ND) Nevezd meg-ne add el-ne változtasd! licence feltételeinek megfelelően használható fel.

Creative Commons

A Tengerentúlról jelentem
© 2009-2012
Tinkmara

Freeblog statgép


Instant traccs




« Luna játéka   Elton kinyilatkoztat »

Felnőttképzés-másképp

Tinkmara bejegyzése | 10-02-19 | 63 komment érkezett

Az ember holtáig tanul, mondják, de nem mindegy, milyen indíttatásal, milyen lelkiállapotban, főleg azokban az években, amikor már kinőttünk az iskolapadból.

Szeretnék egy tévhitet eloszlatni, legalábbis más megvilágításba helyezni. Az amerikai gyerekek, fiatalok, általában az amerikaiak nem buták, tudatlanok, csupán életszemléletük más. Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy londoni tartózkodásom ideje alatt tanítóként pillanthattam bele az angol oktatási rendszerbe, most pedig az amerikaiba, sógornőm által, aki szintén általános iskolai tanító/gyógypedagógus. Roppant érdekes beszélgetéseket folytatunk az iskolarendszerek különbözőségéről, kerettantervekről, jutalmazási-értékelési rendszerről, iskolai előrehaladásról. Az angol és az amerikai nevelés-oktatás nagyon sokban hasonlít egymásra, de most inkább csak az amerikai mintáról beszélnék.

Először is el kell felejtenünk a kliséket, melyekre hajlamosak vagyunk azonnal gondolni, ha az amerikai iskolát említik. A szélsőségeket, a deviáns magatartást, sőt az amerikai tinédzserfilmeket is, hiszen ezek is csak különleges, valóságtól elszakadt, filmvászonra kívánkozó, túlzó képet festenek. A helyzet ennél sokkal szimplább.

Az amerikai gyerekek valóban nem dicsekedhetnek akkora tudásanyaggal, adathalmazzal, mint a magyar gyerekek. Kevesebbet tudnak. De miről is tudnak kevesebbet? Európa történelméről? Való igaz, sőt a felnőttek ismeretei is hiányosak. De gondoljunk csak bele! Akkora országban élnek, melynek területe majdnem egész Európáéval felér. Amikor idekerültem, megfogadtam, legalább az államot megismerem, ahol élek, de hamar beláttam, ez szinte lehetetlen, amikor egyik csücskétől a másikig eljutni autóval másfél napot vesz igénybe. Az amerikai gyerekek elsődleges feladata országuk megismerése, mely nem könnyű feladat. Valljuk be, mi sem tudunk túl sokat Amerika államairól, még a felsorolás szintjén sem.

Kevesbb kémiai képletet tudnak? Rosszabbul számolnak írásban? Bizony igaz. De valljuk be azt is őszintén, én megteszem, azon tényanyag, melyből érettségiztem rég az enyészeté. Szinte semmire sem emlékszem, legyen az matematika, fizika, kémia, sőt hősiesen bevallom, a történelmi évszámokra sem emlékszem pontosan. A tudás, amelyre pályám során szükség volt a gyakorlat során vált készséggé, a hiányokat önerőből pótoltam.

Az amerikai oktatás lényege ebben rejlik, az életre, a valós helyzetekre készít fel. Megtanítja a gyerekeket arra, hogyan, s honnan kell az információt begyűjteni. A pedagógusok, a tanulók is tisztában vannak azzal, hogy a világban ma már csak így lehet tájékozódni, hiszen a tudás mérhetetlen, a változás gyors és megállíthatatlan. Ezek a tanulók kérdeznek, bátran, a hibalehetőségtől nem tartva, hiszen tudják, semmilyen hátrányuk nem származik abból, ha butaságot mondanak, vagy kérdeznek. Az oktatás a bíztatáson, megerősítésen alapul, azon az elven, hogy mindenki alkalmas valamire, jó valamiben, s a maga nemében különleges. Bárcsak néha éreztették volna ezt velem iskolai pályafutásom során.

S ami kimarad? Az bizony kimarad, viszont azt tapasztalom, hogy az emberek nyitottak, rengeteget kérdeznek, kíváncsiak. Társaságban (sajnos) hamar a figyelem középpontja leszek, mert se vége, se hossza a kérdéseknek, történelemről, politikáról, természetesen a szocializmusról. "Igaz az?", "tényleg úgy van?", s ha nem, "akkor hogy?".

Ezen hosszas bevezető után a felnőttképzésről. A felnőttoktatás, különösen az átképzés hazánkban sajnos keserű mellékízzel párosul, a munkanélküliség, a leépítés rémével. Amerikában is megvannak ennek a keretei, de tudnunk kell azt is, hogy amint az oktatásban, az életben, a munkahelyeken sem feltétlen a diploma, a papír számít, hanem a tudás, a gyakorlati megvalósítás. Természetesen ez alól kivételt képeznek az olyan pozíciók, mint orvos, jogász, pedagógus, stb. melyek előképzettség nélkül nem tölthetők be. Máshová azonban minden előzetes iskolai képesítés nélkül felvesznek, feltéve, ha részt veszel a munkára felkészítő pár napos képzésen, valóban dolgozni akarsz, s a rádbízott feladatot megfelelően végzed el. Ilyen foglalkozások a különböző bolti eladók, felszolgálók, bizonyos adminisztrátori teendők, postai kisegítők és mindazok az álláshelyek, melyek az amerikai mentalitás szerint nem igényelnek több évig tartó oktatást.

A felnőttképzében is az alapelv érvényesül: az élet, a valós helyzetek számítanak, ezekre kell mindenkit a lehető legjobban felkészíteni.

Néhány napja hozzánk is megérkezett a megye felnőttképzési központjának ezévi választéka. A hagyományos képzéseken kívül (gépírás, számítástechnikai alapok, idegennyelvek) a következő meglepő kurzusokkal találkoztam. Csupán néhány a több tucatból.

Munkainterjú alapok: Legyen a legjobb a sok jó közt! Tanulja meg idegességét magabiztossággá alakítani! A tanfolyamon gyakorolhatja, hogyan kell az interjúkérdésekre megfelelő stílusban válaszolni, életrajzot írni, hiszen ez egyenes út egy jó álláshoz. Az első benyomás a munkáltató részéről a legfontosabb, ehhez is segítséget nyújtunk beszélgetések által, kiadványok tanulmányozásával. Modellinterjúk során készségei egyre jobbak lesznek.

Oktatás befektetési alapok: Ön már megtalálta hivatását, gyermekei még nem. Tanulja meg, hogyan tudja felsőoktatásukat megalapozni szellemi és anyagi téren. Ismerkedjen meg az állami és a magán lehetőségekkel. Meghívott szakértő elemzi Önöknek a következő évtized oktatási lehetőségeit és az igényeket, melyek ismeretében gyermekeinek segítséget tud nyújtani a helyes választásban.

Adófizetési alapok: Megrettenti az adóbevallás? Megtanítjuk a helyes kitöltésre, a hibák elkerülésére, s még abban is segítséget kap, hogyan fizessen kevesebbet. Külön kitérünk az adólevonás, a nyugdíj lehetőségekre, kórházi ellátásból, jótékonyságból levonható tételekre is. A tanfolyam után Ön is elvégezheti mások adóbevallását.

Válási tanácsadó: Sajnos szükségünk van a szakképzett tanácsadókra a válások számának megnövekedése miatt. A tanfolyam magában foglalja ezeket a témákat: válófelek vagyonmegosztása, gyermekelhelyezés, láthatási kérdések.

Idősek, nyugdíjbavonulók jogai: A képzés során a résztvevők bepillantást nyernek a nyugdíj előtt állók pénzügyi, jogi orvoslásának alapjaiba. Olyan kérédsekre keressük a választ, mely nyugdíjtervek felelnek meg adott esetekben. Mit kell tenni, hogy a nyugdíj valóban elegendő legyen a megélhetéshez. Kihez kell fordulni, mit kell tenni egy hosszasabb időskori betegség esetén. Mi történik, ha házastársunk eltávozik.

S még néhány, a felsorolás szintjén:

E-bay forgalmazási alapismeretek, mivel a jövő az online vásárlásé.

Szinkronszinész képzés különeges hanggal, hangszínnel, tónussal, vagy csupán valamilyen különleges hangképzési technikával megáldott jelentkezőknek.

Adósságrendezési tanácsadó képzés, mely alkalmassá tesz, hogy anyagilag bajbajutott ügyfeleinknek segítséget tudjunk nyújtani a válságból való kilábalásra, az újrakezdésre.

Állatelsősegély oktatás


A(z) "Felnőttképzés-másképp" bejegyzéshez eddig 63 komment érkezett (RSS)

    • 1.  Liliom ( 2010. 02. 19. 3:20):

      Nagyon érdekes amit írsz, és örülnék, ha lenne még több írás a témában, éppen andragógiát tanulok :)

    • 2.  Christine ( 2010. 02. 19. 3:33):

      Jól mondod az amerikaiak vagy angolok nem buták. Csak mások. Ami nagy különbség. A saját fiamon látom én is hogy műxik az itteni oktatási rendszer. Én azért az nehezményezem hogy túlságosan az internetre támaszkodnak....
      De az is igaz hogy a mi oktatasunk is...khm szóval valjuk be őszintén nem sok hasznát vesszük a lexikális tudásunknak. A tanulmányaimból az eddigi életem során az irás-olvasás és a négy számtani alapművelet volt aminek konkrét hasznát vettem. A többiből semmit!Szó szerint semmit. Azért ez elgondolkoztató igaz?

    • 3.  almafoto ( 2010. 02. 19. 5:58):

      Ismét nagyon szuper "cikket" írtál, nagyon tetszett! A kedvenc oktatásom az állásinterjús, meg az e-bayes :)

    • 4.  Robi ( 2010. 02. 19. 9:05):

      Ez irtó érdekes bejegyzés!:D Főleg hogy még benne vagyok a rendszerben. Igen, itthon egy szóval sem éreztetik az emberrel hogy nem egy rakás szerencsétlenség. Meg sem merünk szólalni órán...már ami az anyagot illeti.:D A múltkor matekon valaki 4 év elmúltával megkérdezett valamit, így érettségi előtt, a tanár meg elkezdte a fejét a falba ütögetni. Ez nem normális!

      Bár az angol tanárunk (aki 10 évig amcsiban élt) viszont szokott dicsérni. Persze a józan ész határain belül.:D Kedves ember, de csak órán. Egyébként látszik rajta a műmosoly, meg hogy mindenkivel próbál kedves lenni. Ugye ez nálatok bevett szokás.:D Jól esik az embernek az a mosoly, ha még mű is.:D

    • 5.  Ziebi ( 2010. 02. 19. 9:53):

      Minden szó igaz amit írsz...nekem ez már a 2. évem a soktori suliban, és még mindig nem merek kérdezni egy nagy létszámú órán, egyszerűen annyira belénk nevelték hogy meg ne merjünk mukkanni.
      A többiek pedig kérdeznek, és nagyon jókat! Persze volt már olyan hogy valaki olyat kérdezett hogy majdnem lefordultam a székről, de a tanár nem problémázott, elmondta, stb...
      Azt viszont hozzátenném, amit talán Phoebe is írt, hogy én eddig mindig kiemelkedtem a lexikális tudásommal a tömegből, olyan alapom van pl. kémiából, ami itt egy doktori képzésben részt vevőnek sincs meg feltétlenül, az hogy kapásból felrajzoltam egy viszonylag egyszerű képletet mikor kérdezték, na attól mindenki leült hogy woooooow. Valahol a kettő között kéne legyen a helyes út szerintem...
      Otthonról egy kis interakció, megerősítés hiányzik az órákból, hogy tényleg merjenek a gyerekek kérdezni, szerepelni..nekem ez nagyon hiányzik...Itt ez megvan, és még mindig nem illeszkedtem ebbe bele, szívok is vele rendesen, aki olvasta az előző félévi sirámaimat, az tudja...nekem nem egyértelmű hogy tanulócsoportokba szerveződök valakivel, hogy a beadandó kapcsán simán felhívom a tanárt hétvégén, mert itt bizony azt is lehet. És bizony ez itt hátrány...de majdcsak belejövök. :)

    • 6.  Tinkmara ( 2010. 02. 19. 10:18):

      Zsuzsi, nagyon örülök, hogy itt jártál. :) Köszönöm a kommentet, annak is nagyon örülök, hogy a téma jó választás volt.
      Még a felnőttoktatásról, vagy általában az oktatás-nevelés témakörében?

    • 7.  Tinkmara ( 2010. 02. 19. 10:22):

      Christine, olyan igazad van. És miért ne támaszkodnának a netre? Én is azt teszem. Minden információ itt van, könyvet nem is igazán kell venni tudományos célokra, mert percek alatt elavul. Aki a könyv ízére ráérez, az meg sosem fogja a könyveket sutbavágni az Internet miatt, a szépirodalom csak könyvben.
      Abból, amit tanultam SEMMIT nem használtam, sőt a nagy részéről kiderült, hogy nem is igaz. Na, ezért kár volt, annyit szoronganom, mert a magyar oktatás az ilyen szorongó nyusziknak, mint amilyen én voltam gyerekkoromban csak keserűséget okoz.

    • 8.  Tinkmara ( 2010. 02. 19. 10:22):

      ALma, nagyon örülök, hogy tetszett!

    • 9.  Tinkmara ( 2010. 02. 19. 10:25):

      Robi, mű vagy nem mű, mosoly. S aki mű mosolyt ad, előbb utóbbb belefásul vagy a mosolya igazivá válik. Azért ezt így nem állítanám, hogy minden mosoly mű Amerikában. Az ismerősöké, barátoké, közvetlen kollégáké biztos nem, de ilyen helyen lehet, hogy az. Meg boltban, de gyakran én ott is nagyon eleven mosolynak érzem. Látod a videókon is, a megkérdezett emberek az utcákon... szerinted mű? Szerintem nem.

    • 10.  Tinkmara ( 2010. 02. 19. 10:28):

      Ziebi, pontosan ahogy mondod. Csak a lexikai tudásból egy kicsit adnánk fel a személyiségfejlesztésre. Nekem fejlesztették az általános iskolában. Egy rakás szerencsétlenség lettem, aki rinyálva ment suliba. Tanítóként ezt a rosszt élményt felhasználva próbáltam az osztályomban kellemes, biztonságos, barátásgos légkört kialakítani. Remélem sikerült.Talán sikerült. A volt osztályom tagjai mind bejelöltek Facebook-on/Iwiw-en. :)) Én be nem jelölném a tanítóimat. :))
      Miamanó szóljál már ezen a ponton. :))

    • 11.  Ziebi ( 2010. 02. 19. 10:33):

      Én szerettem suliba járni :D Meg a tanáraimat is bejelöltem :D
      De csak a gimiseket. az egyetemen nagyon kevés olyan volt akire fel tudtam nézni, annak ellenére hogy nagyon erőltette hogy ő a nagytudású prof. .. DE ez már más téma.. :)

      amúgy én is írtam anno a felnőttképzésről.. :D

      saltlakecity.blog.hu/2009/04/04/aprilis_3_tanfolyamok

    • 12.  Tinkmara ( 2010. 02. 19. 10:38):

      Köszönöm olvastam, heherésztem sokat, s még hülyeséget is kommenteltem hozzád. :))

    • 13.  Robi ( 2010. 02. 19. 10:47):

      Mármint a mosolygás bevett szokás Nálatok.:D Ő meg csak ilyen furcsán tudja visszaadni.:D Azért szeretjük érte!:P

    • 14.  Tinkmara ( 2010. 02. 19. 10:48):

      A mosolygás feltétlen. :))

    • 15.  Gittabry ( 2010. 02. 19. 10:54):

      Szia, Katinka! A téma nagyon időszerű, mást se hallani, hogy így meg kéne reformálni az oktatást, meg úgy. De a többség a régi rendszert sírja vissza, amikor a gyerekeink sorra nyerték a mindenféle diákolimpiákat. Vagyis, amikor a mainál ha nem is több, de mélyebb volt a lexikális tudásuk. Ugyanakkor én is azt látom, hogy az életre nem készít fel a magyar iskola - még középiskolások között is van, aki pl. egy csekket nem tud kitölteni a postán... Az önálló döntéshozatalról, saját maga képviseletéről nem is beszélve. Ha ilyesmik kerülnek szóba, rögtön azzal jönnek, hogy a szülőnek is tanítania kell a gyereket. De mikor, ha már általánosban annyi a házi feladat, hogy alig végez vele szegény gyerek vacsoráig? (Mi pl. osztályfőnöki órán megtanultunk csekket kitölteni - ha már ezt a példát hoztam fel -, borítékot címezni, ilyesmi. A mieink meg... Azért persze megmutatom a lányomnak, hová írja a barátnője nevét a borítékon... :)))
      Tényleg az arany középutat kéne megtalálni. De ki fogja megtalálni?...

    • 16.  Tinkmara ( 2010. 02. 19. 11:02):

      Szia Gittabry!
      De jó újra látni Téged errefelé.
      Hát sajna, így van, a magyar gyerekek nem tanulnak meg önállóan tenni-venni az életben. Saját családomban tapasztalom, hogy rengeteg a tanulnivaló, másra tényleg nem jut idő.
      Most azt hozzuk vissza, még jobban, hogy verseny kémiai képletekből? Hát, nem is tudom. Errefelé egyre kevesebb a verseny, éppen azért, hogy ne nevelődjön a gyerekekbe, hogy vannak, akik képtelenek ténytanulásra.
      Persze, ebben is a középút kéne. Mármint el kell tudni ismerni, hogy vannak nagyon tehetséges gyerekek, de ez nem mehet a többi rovásra. Nagyon nehéz.

    • 17.  Liliom ( 2010. 02. 19. 11:28):

      ,,Még a felnőttoktatásról, vagy általában az oktatás-nevelés témakörében?" mindkettő érdekelne.
      Tudod, annyira szíven üt ez, hogy itt Magyarországon a gyerekek nem mernek kérdezni (no jó, a fősulin már nincsenek ilyen gondok), és hogy valóban arra megy ki az egész, hogy mit _nem_ tudsz. Nagyon jó lenne, ha a jövő pedagógus-generációja másképp gondolkodna.

    • 18.  Tinkmara ( 2010. 02. 19. 11:31):

      Vettem az adást Zsuzsi, próbálok még kutatni. :)
      Sajnos így van, én is ezt tapasztaltam. A feladatsorokat is úgy állították össze nekünk anno, hogy tuti legyen benne valami, amit nem tudhatunk. Miért jó ez? Értelmes embergyerek úgyis tudja, hogy nem tud mindent, sőt.

    • 19.  Ziebi ( 2010. 02. 19. 11:34):

      Olyat amit nem tudunk? Ha csak olyat kérdeztek volna...
      Nálunk nem egyszer előfordult egyetemen, hogy a ZH után rakták fel a tananyagot...és olyat, amit akkor se tudtam, ha minden órán bent voltam, és a fél évfolyam az én jegyzeteimet másolta...
      Tisztán emlékszem a madarak beszámolóra... Egy egész hétvégét tanutunk rá a barátnőmmel, a tananyagot, amit addig kiadtak oda-vissza tudtuk, és mindketten 1-t kaptunk..mint az évfolyam 95%-a...volt olyan téma, amiről tt a zh-n olvastunk először...mondjuk ilyen esetben én sűrűn a tanár körmére néznék...mert szerintem ez nem normális...

    • 20.  Tinkmara ( 2010. 02. 19. 11:37):

      Ez MINDIG igaz! Ha egy osztály kollektíven nem tud valamit, az csakis a tanár hibája.
      S nincs is annál frusztrálóbb, mint valamire pocsék jegyet kapni, amikor készülsz és igenis tudod, hogy amit lehetett, megtettél.

    • 21.  Ziebi ( 2010. 02. 19. 11:40):

      Hát igen...csak ugye töltetik az emberrel a teljesítményértékelést, minden félév végén, és nem jutottak el a tanárokhoz! Ezt onnan tudom, hogy a TO-n dolgoztam, és tudtam hova kell rakni a ládákat amiben a kérdőívek vannak...
      Mondjuk ez is csak akkor működött volna, ha hajlandóak lettek volna a kritikákból tanulni...de sajnos erre nem nagyon számítottam...
      Egyszer volt egy tanárunk aki előtte tanított külföldön...hűű de élveztem azt az órát... :)))

    • 22.  Tinkmara ( 2010. 02. 19. 11:44):

      Tessék Ziebi, megint itt tartunk. A magyar pedagógusok miért nem tudnak magávalragadóan okítani? Ez mondjuk általánosítás, amit útálok, mert rengeteg remek pedagógust ismerek, egy-kettő itt is járkál néha. ;) Le a kalappal előttük. Bárcsak tanúlnának tőlük. De mint gyerek, mást tapasztaltam, s mint tanító magam is, sajna szintén nem túl sok jót.

    • 23.  Ziebi ( 2010. 02. 19. 11:49):

      Hát, igen...mondjuk nekem volt pár olyan tanárom, akikre felnéztem, gimiben is, egyetemen is. DE az hogy konkrétan kiemelkedtek a tömegből...tehát nem ők voltak az átlag, az elmond valamit....

    • 24.  ribizlifozelek ( 2010. 02. 19. 12:13):

      Egyetertek.
      Sose ertettem, miert kovetelnek egy csomo szakmahoz pecsetes papirt (elado, DJ, szikvizkeszito).

      Egy megjegyzes, az USA nagyjabol ketszer nagyobb az EU-nal.

    • 25.  Tinkmara ( 2010. 02. 19. 16:32):

      9.83 millió km2-USA
      10.18 millió km2-Európa
      Hát én most nagyon bután érzem magam. Lássátok, nem szabad a Wikipédiára támaszkodni, Christine megmondta. :)))
      Most komolyan, hogy van ez? Nem akarok hülyeséget írni.

    • 26.  ribizlifozelek ( 2010. 02. 19. 16:43):

      Mindkettonknek igaza van :)

      Arrol lehet szo, hogy en ez Europai Uniora gondoltam. Ez az EU veget er a lengyel-magyar-roman-bulgar-gorog hataron.

      Tinkmara pedig Europara, mint kontinensre gondolt, aminek a hatara az Ural es benne van Ukrajna, Feheroroszorszag es fel Oroszorszag is.

      Europa inkabb kulturalis ertelemben szamit kontinensnek, a helyes foldrajzi meghatarozasa inkabb az 'Eurazsiai kontinens felszigete' lenne.

      Onallo kontinensnek megegyezes alapjan tartjak, bar a konkret foldrajzi definicionak nem felel meg.

    • 27.  Tinkmara ( 2010. 02. 19. 16:48):

      Köszönöm szépen, ez így érthető és nekem jó is így, hisz a megismerés lehetetlenségét akartam kiemelni.
      Mert az aterület egy ország, míg a európai félsziget ennyi-ennyi ország hazája, s mi elvárjuk, hogy tudják Fehéroroszországban mi zajlik. Ribizlifőzelék, hálásan köszönöm.

    • 28.  Töprengő ( 2010. 02. 20. 3:52):

      Mostanában egyre többször nézek be hozzád , tanulom egy másik ország szokásait,szemeddel nézve , gondolataidon átszűrve.Nagyon jó, mert erről érdemes beszélgetni a diákjaimmal , s az se árt, ha én magam kiporolom évtizedes véleményöltönyömet az amerikaiakról ...
      Az internet és bármilyen modern adatközvetítő használata teljesen természetes már a tanulóinknál, a gond csak az, hogy ezeket nem olvasásra, tanulásra, hanem játékra és olcsó szórakozásra használják. Bizonyára lesz ennek érettebb, minőségi fokozata is, de egyelőre még csak szenvedjük tanórákon, hogy a gyerekek egy része máshol kalandozgat tanárra figyelés helyett...Meg kellene tanulnunk a tanítás szolgálatába állítani ezeket a modern technikai eszközöket, de milyen nehéz ez annak, aki soha nem tanulta !

    • 29.  Maitai szólt, uff ( 2010. 02. 20. 7:28):

      Nekem nagyon emlékezetes a főiskolai "Pénzügyek alapjai" tantárgy. Volt egy eszméletlen vastag tankönyv, amiben az IMF-hitelek hat típusától kezdve a váltó huszonhét kötelező kellékéig minden benne volt. A tanár az órán "elmélkedett", vagyis aktualitásokról, gyakorlati dolgokról beszélt. A vizsgára oda-vissza tudtam a tankönyvet. Olyan kérdések voltak, mint "Ha Ön lenne Magyarország pénzügyminisztere, hogyan oldaná meg a folyó fizetési mérleg hiányát?" Tulajdonképpen gondolkodtató volt, csak baromira nem erre készültünk. Beírtam, amit tudtam (a könyv infóit persze), és ötöst kaptam. De nagyon rossz volt úgy kimenni a vizsgáról, hogy fogalmam se volt, jót írtam-e!

    • 30.  teodora ( 2010. 02. 20. 12:24):

      szóval az amerikaiak nem hülyék, MERT te elfelejtetted az iskolai tananyagot, ami amúgy se ment túl jól.. hát ilyen "logikával" tényleg zsenik.. de azért az ismeretek komoly hiánya egy elég tényszerű dolog, nem lehet ugyanúgy plasztikázni, mint ahogy a műmelleiket meg a zsírleszívást űzik. azt sem sorolnám a jópofaságok közé, hogy azt hiszik, csak ők vannak a világon..

      ez a lista meg.. hát inkább csak arról győz meg, hogy ott mindenki retardált. egy "életre felkészített" embernek nem okozhatnának gondot ezek.

    • 31.  Ziebi ( 2010. 02. 20. 14:01):

      Retardáltak? Hát nem tudom.
      Valahogy mégiscsak túljelentkezés van a doktori iskolákban, amik bizony kemények. És nem azért mert nekem kemény, másoknak is akik bekerültek. Mégis elvégzik, és sok nagyon jó kutató kerül ki belőlük. És ez csak egy példa.
      Ha nem az egyetemet vesszük akkor olyan is volt hogy egy buszsofőr elmondta nekem Európa földrajzát pontosan, mi hol van , és a történelemből olyanokat hogy csak lestem. Szóval emberfüggő is.
      Nyilván mindenhol vannak kevésbé okosak, mondjuk ki hülyék, akik azt nyilatkozzák hogy a Csillagok háborúja megtörtént eseményen alapul, de ha csak ezt néznénk...ilyet bárhol lehet találni.

    • 32.  Andi ( 2010. 02. 20. 15:05):

      Ziebi,
      teljessen egyet ertek az utolso "hozzaszolasoddal"! Amirol irtal nagyon a szivemen van hiszen Amerikaban jartam egyetemre es a ferjem egyetemi professzor az o csaladjaban pedig mindenki valamijen szinten tanit.Igy elegge benne vagyunk az oktatas kerdeseben.
      Amit teodoranak mondanek, el kell gondolkozni azon hogy miert csak nehany dologra minimaljuk egy hatalmas orszag "kulturajat"? Magyarorszagon is (itt lehet hogy kevesebb a szam a nagyobb telepulesek kornyakan) jol "plasztikaljak" de meg "bronz barnara is festik" a nem tudast illetve a hianyos oktatast, nem csak itt.
      Az a baj hogy mindezek az informaciok illetve gondolkozas mod alltalunk is (es itt most magyarokrol beszelek) a televiziobol illetve a mediabol sugarzik.
      Elgondolkoztato hogy miert van az amerikai egyetemek tobbsege a top 10 kozott a UK mellett.Itt a vilag legjobb egyetemeirol beszelunk.
      Azt sem mondom hogy vannak hianyok es hogy nem talalni olyan embert akinek a tudasa alacsonyabb mint az atlage, de ha jobban belegondolunk talan a falusi "egyszerubb" emberek sem tudnak megmondani hogy merre van Amerika. Az hogy Amerikaban pedig mindenki "retardalt".... ???!!

    • 33.  Száva ( 2010. 02. 20. 15:26):

      Bocsánat, de teodorához szólnék hozzá: ha tényszerűen:) nézzük általánosan hülyébbek. okosabbak, talán tájékozottabbak vagyunk adatok, általános ismeretek terén. általánosítsunk.

      Egy nagyon demokratikus, elitiskolában érettségiztem. És még így is, az osztály nagy része nem mert kérdezni, nem tudott iskola-idegen feladatokkal megbirkózni, nem lehetett némely tanárnak ellentmondani, netán kijavítani. Egy tanár kijavítása tekintélysértő itt általában.

      Chicagoban és Vermontban is tanított kint az egyik tanárunk és két könyvet írt ezekről az évekről. Lazán kijavították, vitatkoztak vele a diákjai, tisztelettel. Mert megtanították őket vitatkozni, érvelni, kérdezni. (Pedagógusként ez nem lehet piskóta, de lassan talán már végre lejár a kor-tekintély láncolás. )

      De bárhova nézek azt látom, hogy jó, általános/középiskolában alapozunk, egyetemen mélyeket és okosakat tanulunk, aztán ha valahova be tudunk kerülni/be tudjuk juttatni magunkat, akkor ott megtanuljuk a munkához szükséges dolgokat. A tanulmányaink pedig az állásinterjúkon fél marék papír erejéig kerülnek elő.

      Fontos a jó alapozás, az alapismeretek, nekem nem volt vele problémám, de be kellene látni, hogy NEM a legfontosabb a mai világban, amikor kb. 10 percen belül minden igényelt információhoz hozzájuthatsz a neten/telefonodon.

    • 34.  Tinkmara ( 2010. 02. 20. 16:17):

      Teodorám, "szóval az amerikaiak nem hülyék, MERT te elfelejtetted az iskolai tananyagot" - én ezt írtam volna? Nem hiszem. Hanem azt, hogy magam is pedagógus vagyok, s láttam, benne voltam évekig, nem a levegőbe beszélek.

      Miért vagy ilyen keserűen általánosító? Nem látod, hogy én mindkét oldal létezését elimerem? A butuska libákét, akik a TV-ből akarnak megtudni mindent, Oprah-tól. Mondd a magyarok egy része nem Mónika Show-n, meg Joshi Barat-on él? És ott a másik réteg, aki értelmes, okos, nyílt, tanulnivágyó. Nagyon sértő kinyilatkoztatásokat tudsz tenni, úgy, hogy bele se gondolsz, hogy honfitársaidat is sérted vele, akik itt élnek, tanulnak, tanítanak magas szinten, s itt nem magamra gondolok.

      Kifakadtál, hogy "most ebbe a fertőbe kell fejest ugranod".
      Bennem most az fogalmazódik meg, hogy KELL, hogy ide jöjjetek? Tudom, töltöttetek már itt éveket, s vannak tapasztalataitok. Mert ha nem muszáj, nem létkérdés, nem munkakérdés, akkor olyan országot kellene választanod, ahol boldogabb lehetsz, mert ha Amerikáról, az amerikai emberekről csak rossz véleményed van, már régről is, akkor nagyon nem lesz jó itt neked, s ez nem egészséges hosszútávon.

      Tényleg, melyik nemzet/ország az, ahol nem retardált emberek vannak? Hol lennél szívesen? Vagy lehet, hogy mi mind, főleg én vagyok retardált, mert ilyen hülyeségeket írok/írunk, s csak Te vagy az okos... lehet. Bocs ezt nem hagyhattam ki, mivel úgy tűnik, Amerikában élő társaink másképp látják, s ők sem butuskák.

    • 35.  Tinkmara ( 2010. 02. 20. 16:21):

      Ja, az utolsó sorodat, hogy Amerikában mindenki retardált, felolvastam a családomnak, jót kuncogtak, s legyintettek. :))

    • 36.  Tinkmara ( 2010. 02. 20. 16:30):

      Andi, kitettem ám a linked! ;)

    • 37.  Tinkmara ( 2010. 02. 20. 16:33):

      Töprengő, kösöznöm, hogy jössz. És bárcsak több padagógus érezné, hogy azt a bizonyos kabátot néha le kell porolni. :)

    • 38.  Ágnes ( 2010. 02. 20. 16:58):

      Egy nagyon híres, sok külföldi diákot is fogadó magyar egyetem tanulmányi osztályán dolgozom. A jegyek katonásak: egy-kettő-egy-kettő. Gyakorlati jegyekről van szó. Orvosi gyakorlat. Magyar diákok. A magyar diákoknál, csak szegény keletiek butábbak, mert se a magyart, se az angolt nem tudják annyira, hogy valóban tudjanak is kezdeni vele valamit, ha itt a vizsgaidőszak.
      Angol tanszék, amerikai-angol diákok, négyesekkel-ötösökkel mennek haza.
      Az a néhány magyar diák, aki jó jegyekkel végez, máris amerikai ER-oknál keres munkalehetőséget. Ennyit a magyarok nagy képzettségéről és az amerikaiak retardáltásgáról.

    • 39.  Tinkmara ( 2010. 02. 20. 16:59):

      Ágnes, legjobb barátnőm a POTE-n dolgozik, UGYANEZT mondja. Nagyon fél, hogy egyik ilyen fogja kivenni a vakbelét egy nap. :)))

    • 40.  Ziebi ( 2010. 02. 20. 20:07):

      Nem tudom hogy az orvosin hogy megy, de én úgy emlékszem, hogy nálunk pl. anatómia beszámolón az 1 és 2 között nagyobb volt a tudás beli különbség, mint a 2 és 5 között. Tehát ha tudtál mindent, akkor 2, és valami nagyon extrát kellett alakítani az 5-höz. szóval azért nem írnám le mindegyiküket..persze azért megértem az aggodalmatokat. :)

    • 41.  Tinkmara ( 2010. 02. 20. 20:09):

      Látod, ehhez nem tudok nyikkanni sem, annyit tudok csak, hogy a prof jön be barátnémhez tombolva az üres lapokkal. :( Az az 1-es. Hogy a 2-esek mit tudnak, nem tudom.

    • 42.  Ziebi ( 2010. 02. 20. 20:14):

      Juj...na igen...biztos vagyok benne hogy ilyen is van sajnos.

      Nekem is meséltek olyat vegyész profok hogy a hajam égnek állt, hogy mit nem tudtak negyedéves szigorlaton...olyat amilyet az én ált. sulis tanítványaim simán tudtak. :)
      az tény hogy nagyon felhígult a felhozatal ami a diákokat illeti :( ezt már a saját évfolyamomban is láttam.

    • 43.  Tinkmara ( 2010. 02. 20. 20:16):

      Ez lehet az igazi ok, látod. Sokan bejutnak, akiknek nem kellene, akik csak az időt töltik ki, mert muszáj egyetemistának lenniük. A jó szakemberek úgyis kiválnak.

    • 44.  Ziebi ( 2010. 02. 20. 20:24):

      Mikor én végeztem abban az évben vezettek be egy vizsgát az első félévben, mielőtt felvették az emberek a tárgyakat, ami arra volt hivatott, hogy felmérje, tisztában vannak-e az alapokkal. Ha nem menetek át, akkor fel kellett venniük egy felzárkóztató tárgyat, azt hiszem ez kémiából volt... És nem sikerült mindenkinek! És fel voltak háborodva a hallgatók! Láttam a feladatokat, a felvételin sem szabadott volna átjutniuk ha azokat nem tudták...szóval nem értem...

    • 45.  Tinkmara ( 2010. 02. 20. 20:28):

      Mit gondolsz az "apa/nagybácsi bepaszírozta" kérdésről. Sajnos, sok van ám ilyen, még mindig. :( Nekem egy tanítóképzős osztálytársam volt, akinek apukája neves orvos Pécsen, benyomta a gyereket, aki maga adta fel egy év után. Oszt átjött a képzőbe...

    • 46.  Ziebi ( 2010. 02. 20. 20:40):

      Hát nem igazán tudom...dolgoztam a felvételi irodában, nálunk tudtommal nem volt ilyen...vagy nem a mi szintünkön zajlott. Olyan viszont volt aki bepróbálkozott, azt hittem magam mellé ülök, mikor apuka bejött a gyerekkel hogy nem lehetne-e mégis bejutnia, hiszen csak 1 ponttal maradt le :/
      Az egyik tanszákvezető unokaöccsét viszont készítettem fel orvosira, de ő amúgy is bejutott volna, okos gyerek volt.
      Nyilvánvalóan nem sok értelme van így benyomni a gyerekeket, ha nem tudja eldönteni amit akar én inkább küldeném dolgozni, nem dől össze a világ ha szerez pár év tapasztalatot, aztán ha már pontosan tudja mit szeretne, akkor mehet egyetemre vagy cukrásznak, vagy amit szeretne. :)

    • 47.  Tinkmara ( 2010. 02. 20. 20:43):

      Ez így színigaz, viszont van ahol akkor presztízskérdés az egyetem. Sajnálom az ilyen fiatalokat.

    • 48.  Ziebi ( 2010. 02. 20. 20:47):

      Oh igen, tudom én azt...nálunk is így volt...még így is szerencsés voltam hogy hamar megtaláltam a saját utamat...de mondjuk ilyen szempontból megértem a szüleimet..én vagyok az első diplomás a családban, csak jót akartak nekem...gondolom így vannak vele azok a szülők is akikre te gondolsz...

    • 49.  Tinkmara ( 2010. 02. 20. 20:49):

      Egyértelmű, hogy jót akarnak. :) Örülök, hogy a Te életed szépen alakul, s azt csinálod, amiben nagyon jó vagy, s szereted is. Ez a legfontosabb. :)

    • 50.  Ziebi ( 2010. 02. 20. 20:55):

      Majd visszaolvasom ezeket a sorokat amikor én magam nem leszek benne biztos. :)

    • 51.  Tinkmara ( 2010. 02. 20. 21:02):

      Na, ja, néha úgy el tud bizonytalanodni az ember leánya. Ilyenkor jó visszagondolni.

    • 52.  teodora ( 2010. 02. 21. 3:46):

      ez a nem merek kérdezni dolog nem oktatási kérdés, mert nem az iskola dolga, az ember személyisége kb. 3 éves korára kialakul, azt a szülők mutatják neki.. hogy e téren hatalmas bajok vannak, tény. de az, hogy másnak meg nagy mellénye van, és sokszor látok embereket (usa-függetlenül), akik egyenesen büszkék rá, hogy jujhát nekik nem ment jól a matek, az wtf. csekket kitölteni meg már kisiskolásként tudtam, megmutatták otthon, ahogy másnak is, nem tudom, ezek a sztorik honnan jönnek, talán származás, környezet kérdése.. egyébként nekem gimiben is jó tanáraim voltak, és vitatkoztunk is stb.
      a TUDÁS az egy tényleges dolog, még ha elméleti mellett gyakorlati is - az, hogy emellé valaki mekkora balf..sz, az szerintem nem oktatásügyi kérdés.

    • 53.  teodora ( 2010. 02. 21. 3:57):

      Tinkmara, veled semmi baj, nagyon jókat írsz, ne vedd magadra, ami nem inged :)

      Általánosítani meg mindenkiről tudok :) magyarokról is.. Az a személyes tapasztalatom, hogy ahogy távolodok hazulról, úgy kerülök egyre műveletlenebb közegbe, ez bizonyára nem reprezentatív, csak számomra fájó. A többi meg privát.

      És azt is tudom, hogy világszínvonalú, világelső kutatók stb. vannak, de akkor ez a poszt eléggé biased. Mert ebből számomra tényleg csak az jött le, hogy "nem tanulnak semmit, de nem is számít, mert elég mosolyogni, és utána pedig a nagyonbuta nagyonátlag nagyonháziasszonyok mégis elmehetnek és tanulhatnak még nagyonhülyéknek való tanfolyamon hülyeségeket". Most ebből hogyan kéne asszociálnom a Harvardra? :)

    • 54.  Ziebi ( 2010. 02. 21. 11:50):

      Vitatkoznék azzal, hogy a "nem kérdezünk" az oktatás kérdése-e. Nagyon tisztán emlékszem, hogy mennyi minden érdekelt általános iskolásként, de a tanárok nem szerették ha megzavarom az órákat kérdésekkel. akkor még nem volt ilyen kategórikusan kijelentve, de pl. gimiben már az órák felén igen: várd meg amíg a tanár befejezi az órát, aztán kérdezz ha akarsz. Egyetemen pedig 1-2 tanártól eltekintve sértésnek vették ha közbeszólunk órán! És igen, ezt így nevelték. Nyilván vannak olyanok akik nagyobb magabiztonsággal rendelkeznek és nem érdekli őket ez a dolog, de a többség szépen belenevelődik ebbe.
      Nekem az az érzésem, hogy kapcsolatban lehet azzal, hogy félnek attól, nem tudnak válaszolni a kérdésre. És akkor majd a diák nem veszi őket komolyan. Pedig én személy szerint azt a tanárt nem tudom komolyan venni, aki azt mondja hogy mindent tud.

    • 55.  vadaszeszter ( 2010. 02. 21. 21:49):

      Kedves Mindenki, nagyon egyet kell értenem Ziebivel- és vitatkoznom Teodórával. Kérdezni- tanulni kell! Kérdezni az kérdez, akinek helyes önbizalma, önértékelése van- ez nem 3éves korig alakul ki. Aki nem retteg tőle, hogy butusnak nézik. vagy egyszerűen nem fél attól, hogy elüt a többitől, ha kérdez. A magyar iskolarendszerrel nem az a legnagyobb baj, hogy lexikális tudást ad át, hanem, hogy egy feudális, tekintélyelvű világot cipel be az iskola falai közé. A diák nem partner, hanem alacsonyabbrendű lény. Ebből aztán következik egyenest, hogy sokan lelkileg megnyomorodva végzik akár a nyolc osztályt is. Arról meg végképp ne beszéljünk, hogy milyen irdatlan kontraszelekció van jelenleg a tanárszakokon. Ki megy ma tanárnak? Szerintem csak a lánglelkű elhivatottak, és azok, akik más felsőiskolából kibuktak..... Tehát sokan utóbbiak közül olyanok, akiknak önértékelésével ugyancsak nem kis baj van.... Szerintem az az igazán elszomorító.

    • 56.  Ziebi ( 2010. 02. 21. 23:19):

      Eszter, egyetértek..és azt hiszem tényleg ez a feudális tekintélyelv az egyik legnagyobb gond.
      Volt olyan zseniális tanárunk, akinek még mindig bejárnék az óráira, mert annyira jó volt, de ha vizsgára került a sor, te egy senki voltál. És nem azért mert nem tudtad az anyagot. Mert onnan indultál, a porból, a pondrók szintjéről. És ezt meg is mondta, nem ezekkel a szavakkal, de ez volt a lényeg. :/

    • 57.  ribizlifozelek ( 2010. 02. 22. 1:12):

      Teodora, az igaz, hogy a szemelyiseg kialakul 3 eves korra, de a tanulasi folyamatok, a szocializacio kesobb is mukodik, nem beszelve arrol, hogy az ember valtozik is.
      Ha a gyerek azt latja az iskolaban, hogy nem illik kerdezgetni, ha erzi, letoljak, mert kerdez valamit, akkor megtanulja, jobb csendben maradni.

      Ugy erzem, otthon divatos, pozitiv dolog elmondani, hogy bukdacsolt at valaki matekbol/bioszbol/toribol. Az ugyeskedes az ertek es nem a nehezen megszerzett tudas.

      Megnezve egy otthoni adobevallast, szerintem nem altana ilyen tanfolyam nalunk sem. Igaz, azokat is beiratnam, akik azokat a nyomtatvanyokat szovegezik.

    • 58.  Liliom ( 2010. 03. 01. 6:59):

      kereshetlek a felnőttoktatással kapcsolatban még? hirtelenjében nem találom a mél-címedet, az enyém tacikabogar kukac gmail pontcom.

    • 59.  Tinkmara ( 2010. 03. 01. 7:47):

      Természetesen Zsuzsi, ha a nevemre kattintasz a bejegyzésnél, akkor a profilomon ott az email cím. :)
      Amennyiben nem kapok üzenetet a mai nap végéig, természetesen írok Neked a címedre.

    • 60.  George T ( 2010. 07. 19. 18:37):

      Koszonom ezt a kulturalisan is megalapozott cikket! Hozzatennem, hogy a magyar vagy az USA oktatasi logikaja sem helyes vagy hleytelen, magaban jo vagy rossz - mindketto mukodhet a megdfelelo tarsadalmi, kulturalis kornyezetben. Pl szerintem a magyar tortenelemoktatas igenis fontos, hogy megtanitson evszamokat is, ugyanis hazankban kulturalis ertek a mult ismerete. Az USA-ban ez szinte egyaltalan nem fontos, mert a dominans csoportok (a feher "kozep"osztaly es felso retegek) azt hiszik, hogy az amerikai tortenelem a folyamatos fejlodesrol szol, es most is szinte utopiaban elnek - mar amikor nem ut be egy vilagvalsag, mint a mostani, amit valoszinuleg mar nehany ev mulva is csak aberracionak tudnak majd be.

      Ha valaki tenyleg kivancsi az amerikai oktatas tarsadalomkritikajara, ideologiai oldalara, akkor menjen es beszelgessen el pl. egy nagyvarosi iskola fekete, spanyolajku hallgatoival es tanaraival, vagy egy rezervatumon mukodo indian iskola hallgatoival es tanaraival. Ok egy mas, sotetebb valosagot es tortenelmet fognak feltarni. Es ezek utan erdemes vegiggondolni Arizona nemregen meghozott azon torvenyet, ami betiltotta az etnikai onazonossag es szolidaritas oktatasat az allamban. Nehogy a hallgato radobbenjen, hogy egyedul nem lehet Rockefeller...

    • 61.  Tinkmara ( 2010. 07. 19. 19:20):

      George T, én köszönöm neked a látogatást. Várlak máskor is nagy szeretettel. :)
      Köszönöm az értékes hozzászólásod is.

    • 62.  A.Jos ( 2010. 11. 02. 15:42):

      Kedves Tinkmara, a Facebook Magyar Online oldaláról jutottam Hozzád és nagyon tetszik a blogod! Így este a denveri reptér téma kicsit túl sok is volt...persze azért el kellett olvasnom, nem tudtam abbahagyni:)
      Az oktatásügy nagyon jó téma! Sajnos Magyarország nagyon nem jó irányba halad. Látható a statisztikákból a magyar diákok egyre nagyobb lemaradottsága, amire úgy válaszolnak a szakpolitikusok, hogy a tankönyvek még bonyolúltabbak, még nehezebbek (témára és súlyra is), egyre korábban és korábban kell tanulni a tananyagot. Egyre inkább az amerikai oktatásban látom a jövőt! Azért mert nem tudják hol van Montenegró vagy Madrid, még lehetnek sikeresen a szakmájukban és az életükben. Azért mert M.o-n évente 1 tehetséges gimnazista jó fizikából- aki 60 éves korára híres atomfizikus lesz - , nem kellene még az összes szakközépiskolának és gimnáziumnak az egyetemi fizikát előre megtanítani.
      A nyelvoktatás alacsony szinvonala már bűn! Magyarországon, akinek a lakói sajnos egyetlen más néppel sem értik egymást. A napokban olvastam egy statisztikát a HVG-ben: a felsőoktatásban végzettek 30% nem kapja kézhez a diplomáját, mert nincs nyelvvizsgája. Egy nagy többség pedig eszperantó vagy lovári nyelvvizsgával rendelkezik. Nem beszélve azoktól, akik 17-18 évesen lerakják a nyelvvizsgát, aztán el is van felejtve egy életre. Nem hiszem, hogy az a tudás élő 4-6-8 év múlva álláskeresékor.
      Úgy gondolom, hogy a "lexikális tudás poroszos átadása" oktatási stílus világosan megmutatta, hogy vakvágány visz. Ideje lenne átgondolni az oktatáspolitikát és tanulni azoktól az országoktól, akik nem csak sikeres szakembereket, de sikeres (boldog, mosolygós, könyvolvasó, stb.) embereket is nevelnek.

    • 63.  Tinkmara ( 2010. 11. 02. 16:30):

      A. Jos, isten hozott, remélem, máskor is jársz erre. Tökéletesen egyetértek veled és a gondolataiddal. És sajna mégis, amint a kommentekben is olvashattad, még mindig menő az angolszász oktatási rendszert szidni, holott a gyakorlat sajnos bizonyítja, a magyar oktatás nagy bajban van és ezt nem laikusként, de pedagógusként nap mint nap tapasztaltam

Szólj hozzá

A szövegben nem lehet HTML-t használni, a linkeket pedig automatikusan aláhúzzuk. Az email cím megadása kötelezõ, de az oldalon nem jelenik meg. Ha van freeblogos felhasználóneved, itt bejelentkezhetsz.




Az IP címedet megjegyezzük, de ezt csak a komment spam jellegének vizsgálatához használjuk fel.

Kategóriák: Társadalom a Tengerentúl , Oktatásügy a Tengerentúl | Eddig 63 komment érkezett »

Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails