Legutóbbi kommentek

Linkjeim

Partnerek
















logo





Monika Henter Project

KultúrPart

Pulpitus

Blogkatalogus.net

Bocskai Rádió

Flag polgári magazin

Irány Németország

Színészkönyvtár

Szerzői jogok

A Tengerentúlról jelentem blog a Creative Commons 3.0 Attribution No Derivatives (CC-BY-ND) Nevezd meg-ne add el-ne változtasd! licence feltételeinek megfelelően használható fel.

Creative Commons

A Tengerentúlról jelentem
© 2009-2012
Tinkmara

Freeblog statgép


Instant traccs




« Amerikanizmusok 14. - Intervention   Amerikanizmusok 15. - A Civil War Buff, a Polgárháború megszállotja »

Amerikai vásárlási szokások 4. - Patika, gyógyszerellátás

Tinkmara bejegyzése | 10-08-04 | 51 komment érkezett

Amerikában (és több más európai országban, köztük Angliában is) a gyógyszertárak nem különálló intézményként, hanem drogériák (CVS, Rite Aid, Walgreens), nagyobb élelmiszerboltok (King Kullen, PathMark, Waldbaums, Giant, Stop&Shop) és nagyáruházak (Walmart, K-mart, Target) patika részlegeként működnek, vagyis nem kell külön gyógyszertárba menni, a bevásárlással együtt a receptek kiváltása is megoldható.

A gyógyszerellátás sokkal praktikusabb, gyorsabb, zökkenőmentesebb, mint Magyarországon, annak ellenére, hogy a biztosítási rendszer itt is messze van a tökéletestől.

Az orvos a receptet több kiváltásra írja (1x-3x-5x), betegségtől függően. Természetesen egy antibiotikum kezelés esetén a receptet általában egyszer lehet csak kiváltani, míg egy krónikus beteg estetében, például magas vérnyomás, több hónapra elegendő adagot ír fel. Amennyiben a biztosításunk engedi, néha több hónapra való tablettát is tarthatunk magunknál. (Pl. Anyósom gyógyszerét az orvos 3x90 szemben állapította meg, vagyis évente kétszer kell ellenőrzésre járnia, de a biztosító nem engedélyezte a 90 szemet, csak 30-at egy alkalommal, így maradt a 9x30 szemes kiszerelés. Ami neki több utat jelent a patikába, de az orvosi látogatások számát nem érinti. A biztosítási rendszer itt is zötyög.) Általában a harmadik kiváltás, vagyis a harmadik hónap után vissza kell mennünk kontrollra, de ha állapotunk, betegségünk megengedi, és az orvos is engedélyezi, elegendő csak felhívni, közölni, hogy lejárt a receptünk, s ilyenkor az asszisztense, - a doktor utasítása alapján -, hívja a patikát és kéri, engedélyezteti az újratöltést, még háromszor, vagy ahányszor az orvos előírta.

patika7

Ezt, a többször kiváltahtó receptet refill-nek hívják. A gyógyszertárban a rendszerbe kerül a recept azonosítója, ennek segítségével kapja a beteg a következő adagot, amikor kifogy a tablettákból. A régi rendszer szerint a beteg az üres gyógyszeres üveget leadta a patikában, mondjuk a nap elején, s pár óra múlva, vagy munka után mehetett érte, amennyiben nem volt kedve 15-20 percet várni az újratöltésre. Az új, telefonos rendszer a RapidRefill megkönnyítette a betegek dolgát. Fel kell hívni a patikát, ahonnan a gyógyszerünket általában beszerezzük, az automata programba be kell pötyögni a recept azonosítóját, mely az üvegen található, majd beütjük az időpontot, amikor menni szeretnénk a gyógyszerért, s ennyi. Megyünk, fizetünk, nincs várakozás. A legújabb, leggyorsabb módszer a ReadyFill. Amennyiben igényeljük ezt a szolgáltatást (ingyenes), a gyógyszertár kérés nélkül arra az időpontra, amikor várhatóan kifogyunk a gyógyszerből, elkészíti a következő adagot, csak menni kell érte. A ReadyFill esetében a patika azt is felvállalja, hogy az utolsó újratöltés után, helyettünk felhívja az orvosunk és közli vele, hogy új receptet kér. Ilyenkor az orvos vagy küldi, vagy közli a gyógyszertárral, szeretne felülvizsgálatot a betegnél, mielőtt újra kiadja a receptet. Ilyenkor a gyógyszertár felhív minket és kéri, vegyük fel a kapcsolatot az orvosunkkal.

Amennyiben nem óhajtunk gyógyszertárba mennyi egyáltalán, ennek is megvannak a módszerei. Először is a gyorséttermekhez hasonlóan drive-through pharmacy-k is léteznek. Ekkor ki se kell szállnunk az autónkból, a kis ablakon keresztül megkaphatjuk a gyógyszereket, s ha előre odaszól az orvosunk, mert sürgős ellátást kér, mire odaérünk készen vár az összeállított gyógyszercsomag.

S végezetül a Medco és a hozzá hasonlatos gyógyszerküldő cégek szintén leveszik a terhet a vállunkról. A kezelőorvosunk, vagy akár magunk telefonon, vagy interneten megrendelhetjük a gyógyszert, a recept azonosítójával, s az pár napon belül a postaládánkba kerül, ingyen szállítással.

Mindkét esetben a patika, illetve a gyógyszerszállító cég veszi fel a kapcsolatot a biztosítónkkal.

Amerikában a gyógyszerellátás is más módszerekkel történik, mint hazánkban. Két típusú gyógyszer létezik, a brand name drug (márkanév gyógyszer, mint a Betaloc, Xanax és társaik) és a generic drug/generics (generikus, általános, törzsgyógyszer).

Mi a generics? A gyógyszergyárak a gyógyszereket szabadalommal védik, ám ez általában 20 év után lejár. A szabadalmat a gyógyszer kísérleti időszakában kell kérni, így az aktív, élő szabadalom ennél rövidebb ideig érvényes, általában 7 és 12 év között. Amikor ez lejár, a gyógyszergyáraknak ki kell adniuk az összetevők listáját, illetve a készítés módszerét, s lehetővé tenni más gyógyszergyáraknak is az elkészítést törzsnéven, vagyis innentől kezdve a gyógyszer a fő alkotórész nevén fut. Hivatalosan generics-nek hívják a márkagyógyszerrel azonos összetevőkből álló, azonos hatású, alkalmazású, dózisú, hatóerejű, mellékhatású, biztonságú gyógyszert. Vagyis a két szer bioekvivalens. A generics, mivel nem védi szabadalom, jóval olcsóbb.

Mi következik ebből? A betegek számára ez hatalmas előny, hisz gyakran tizedannyiért megkaphatják ugyazant a gyógyszert és ez a nyugdíjasok, biztosítás nélküliek esetében nagyon fontos. A gyógyszergyárak számára pedig versenyhelyzetet teremt.

Orvosunk betegségünket, anyagi helyzetünket, biztosításunkat ismerve írja a receptet, a legtöbb esetben azonnal a generics-et. Vannak azonban olyan gyógyszerek, amelyeknek még nincs általános változata, ilyenkor természetesen marad a márkanév, s vannak olyan esetek is, amikor valamilyen oknál fogva csak a márkanév felel meg a gyógykezelés során. S még abban az esetben is, ha az orvos a márkanevet írja fel, a gyógyszertár adhatja és legtöbb esetben adni is fogja a generics-et. Ez a gyógyszertár és a biztosítónk közti megállapodás alapján történik. Vannak olyan betegbiztosítások, melyek csak a generics-et állják, s amennyiben az orvos a márkanévhez ragaszkodik, sajnos fel kell vennie velük a kapcsolatot, és ez szokott néha bonyodalmat okozni. Abban az esetben, ha az orvos ragaszkodik a márkanévhez, be kell jelölnie a recepten található DAW - dispense as written rublikát, ezzel jelezve, kötelező a gyógyszertárban azt a gyógyszert adni, amit felírt. Ilyenkor a gyógyszerész nem cserélheti le a márkanevet.

A refill, újratöltés szó, nemcsak azt jelenti, nem kell orvoshoz fordulni minden egyes alkalommal, amikor kifogyunk a gyógyszerből, de szó szerinti töltést is jelent, hisz Amerikában "egyenüvegben", egyforma, narancsszínű műanyag fiolában kapjuk a receptre írt gyógyszereket. A patikus a gyógyszertári, nagy üvegéből annyi szemet, vagy mennyiséget mér ki, amennyit az orvos előír. Ez természetesen nemcsak praktikus, takarékos, de jóval biztonságosabb is, mint amikor hazaviszem a 30 szemet, holott csak 10-et kell bevennem. Az üvegen nyomtatott címkén szerepel a beteg neve, a recept azonosítója, a szedés módja, a kiadás és a lejárat ideje, az orvos és a gyógyszerész neve, a gyógyszertár címe, telefonszáma. Az újratöltéskor a beteg a gyógyszer és a blokk mellett minden alkalommal megkapja ugyanezt nagyobb formátumban is, a mellékhatások és javallatok csatolásával.

patika6

patika1

A patikus/gyógyszerész munkakör is eltér a Magyarországon megszokottól. A patika részlegben általában egy-két, gyógyszertári forgalomtól függően gyógyszerész és több gyógyszerészasszisztens dolgozik. A gyógyszerész itt is felsőfokú, diplomás végzettségű szakember. Amerikában a gyógyszerésznek két segítője van, a pharmacy technician és a pharmacy aide, a gyógyszerész technikus és a gyógyszerész segéd. A gyógyszerész technikus veszi át a recepteket, számolja ki az újratöltéshez a gyógyszereket, ragasztja fel a címkéket, míg a segéd az adminisztrációban vesz részt. Válaszol a telefonhívásokra, a polcok feltöltésével foglalkozik és a kasszát kezeli. A betegek a gyógyszerek hatásait, mellékhatásait érintő kérdéseit a gyógyszerész feleli  meg. A technikus és a segéd nem rendelkezik gyógyszerész szakmai végzettséggel, s ez így valahogy logikusabb is, mint a képzett gyógyszerézszeket állítani a kasszákhoz, ahogy Magyarországon történik.

patika5

A drogériákban, az élelmiszer boltokban, áruházakban megtalálható gyógyszertáraknak két részlege van. Az előbbiekben részletesen kitárgyalt patika részleg, ahol a receptre írt gyógyszerekkel foglalkoznak, ez pultos rendszer, a fizetés helyben történik. Ám ott vannak azok a gyógyszerek, gyógyhatású készítmények, vitaminok, segédeszközök, kötszerek, ragtapaszok, kenőcsök, melyek beszerzéséhez nem kell recept. Ezek az üzlet sorai között találhatóak, nyitott polcok, mindenki számára elérhetőek, és hatalmas a választékuk. Itt tehetjük a kosárba a fájdalom-és lázcsillapítókat, gyengébb görcsoldókat, megfázás kezelésésre szolgáló köptetőket, szirupokat, gyomorégés elleni szereket, szemcseppeket, allergiás gyógyszereket és egyéb segédeszközöket, többek között lázmérőket, de vérnyomás és vércukorszint mérő eszközket is levehetünk a polcról. Ezeket összefoglaló néven over the counter, OTC, recept nélküli, szó szerint pénztáron át vásárolható termékeknek  nevezik, hisz ezekért a pénztárnál fizetünk, nem kell a patika részlegbe mennünk se kérni, se fizetni értük.

patika4

Amennyiben hirtelen szorulunk gyógyszeres kezelésre (fogfájás, fejfájás, lázcsillapítás) minden városban vannak 24 órán át nyitvatartó drogériák, élelmiszerüzletek, így az ügyeleti rendszer is megoldott. A receptkiadó részleg ilyenkor zárva, csak a nyitott polcokról tudunk gyógyszert beszerezni. Hirtelen betegség, rosszullét esetében az ügyeletes orvos ellát minket annyi tablettával, amennyivel kihúzzuk másnapig.

Számomra ez a rendszer sokkal barátságosabb, praktikusabb, gyorsabb, s ha jó a biztosításunk, még elfogadható az ára is. S ami még bizonyára kiderült az olvasottakból, az orvos és asszisztensei jóval több feladatot magukra vállalnak a beteg elégedettsége érdekében, s a gyógyszertárak is annak a jegyében tevékenykednek, hogy a betegeknek könnyebb  legyen a mindennapos küzdelem.

A(z) "Amerikai vásárlási szokások 4. - Patika, gyógyszerellátás" bejegyzéshez eddig 51 komment érkezett (RSS)

    • 1.  Kinga ( 2010. 08. 04. 15:08):

      Magyarorszàgon is vannak màr Generikus gyògyszerek...
      èrdekes a post /Olaszorszàgban dolgozom ko:rzeti orvoskènt-hasznosak az info-k!!/

    • 2.  Tinkmara ( 2010. 08. 04. 15:12):

      Kinga, köszönöm a látogatásod és az információt. Nagyon örülök, ha érdekesnek találtad a bejegyzést. :) Várlak máskor is szeretettel. :)

    • 3.  Robi ( 2010. 08. 04. 15:16):

      Mennyivel hatékonyabb az ottani rendszer!:O Ez nagyon jó. Áhh, ég és föld. Köszönjük a felvilágosítást!:)

    • 4.  Ziebi ( 2010. 08. 04. 15:17):

      Kicsit kiegészíteném a szuper összefoglalót: a receptet csak ott tudod kiváltani a biztosításod támogatásával, ahol szerződésben vannak az adott biztosítóval. Ez általában nem gond, mert pl. a kórházakban is vannak kis patikák, meg a közelükben, és mindenhol meg tudják mondani hol lehet kiváltani- érdemes rákérdezni azért.

      Szerintem is jobb ez a lazaság, viszont néha agyvérzést kapok attól, hogy milyen veszélyes cuccokat lehet csak úgy levenni a polcról. Itt is jellemző az, hogy csináld meg te az alap dolgokat ha tudod, kapsz egy leírást, aztán így és így távolítsd el a szemölcsöt. Még nem tudom hogy ez mennyire jó....

      Azt nagyon szeretem hogy tényleg az allergia gyógyszerért nem kellett sorban állnom... :) Meg alap cuccokat csak úgy megvehetek - de hozzáteszem, mi valamennyire értünk hozzá, nekünk ez nem kihívás. Szerencsére a tájékoztatók elég világosak, a patikusok segítőkészek, de azért mindig bennem van a félsz, hogy azért nem olyanok ezek mint a cukorka...

      Szerencsére nem kellett sokszor igénybe vennünk a patikák szolgáltatásait, remélem a jövőben is így lesz. :)

    • 5.  Tinkmara ( 2010. 08. 04. 15:17):

      Én köszönöm, hogy olvastál, Robi. Hát, könnyebb kicsit betegnek is lenni, de megint hangsúlyozom, a biztosítás elengedhetetlen. :)

    • 6.  Romesz ( 2010. 08. 04. 18:59):

      teszt

    • 7.  Tinkmara ( 2010. 08. 04. 19:32):

      A teszt jó volt. ;)

    • 8.  Romesz ( 2010. 08. 04. 22:27):

      De amit utana irtam, megint nem volt jo, na mind1

    • 9.  Tinkmara ( 2010. 08. 04. 22:49):

      Ziebi, nagyon szépen köszönöm! :Ö
      Romesz, nem tudom, mi lehet ez, de nagyon fura. :(

    • 10.  Phoebe ( 2010. 08. 04. 23:02):

      valamikor en is irtam a gyogyszertarrol, de nem ilyen kimeritoen:d

    • 11.  phoebe ( 2010. 08. 04. 23:03):
    • 12.  Romesz ( 2010. 08. 05. 0:32):

      Csak azt akartam irni, hogy ha tobb honapig nem akarok menni a gyogyszertarba, akkor nagyobb mg adagot iratok fel, es felezem a tablattat.

    • 13.  montag ( 2010. 08. 05. 2:46):

      Engem az érdekelne, hogy ott is olyan kábós módjára mozognak-e a gyógyszerészek, mint nálunk? Régóta gyanítom, hogy Magyarországon minden gyógyszerész belőve dolgozik.

    • 14.  Andi ( 2010. 08. 05. 5:00):

      Ez egy nagyon nekem való bejegyzés=) Pharmacy technician szeretnék lenni. Természetesen nem itthon:) Ez az írás most csak megerősítette a döntésem^^ Főleg, mikor azt írtad "egy-két, gyógyszertári forgalomtól függően gyógyszerész és több gyógyszerészasszisztens dolgozik". Szóval odakint is van szükség asszisztensekre:D
      Egyébként ide is ilyen rendszer kellene. Ez nagyon praktikus, nemcsak a beteg számára. Anyum is asszisztens, és rögtön az jutott eszembe, amint nézik a patikában az orvos bélyegzőjének a számát. Ugyanis azt is be kell írni a gépbe, még 20 másik fölösleges adaton kívül. Ez akkor a legérdekesebb, mikor nem fog normálisan a bélyegző, és olvassák le róla a számot...-.- Ott nem kell ilyenekkel foglalkozni, és lám, mégis biztonságosan kiadható a gyógyszer.:)
      Ami pedig a legjobb: a generics-ek. Ez biztosítja azt, hogy ne úgy legyen, mint itt, hogy a beteg vásárlás közben így szól: "Hadd kérdezzem már meg, hogy ez eddig mennyibe kerül?" Megkapja a választ és azt mondja: "Akkor a többit nem kérném, nincs pénzem rá." Pedig mindegyik gyógyszer fontos lenne neki, de hála a csillagászati áraknak, nem tudja megvenni:S

    • 15.  interdimenzionalis ( 2010. 08. 05. 7:20):

      montag, te szerintem nem patikába, kocsmába jársz...:o)

    • 16.  Stargazer ( 2010. 08. 05. 7:25):

      A legegyszerubb es legtobb ember altal hasznalt megoldast kifelejtette azt hiszem. Az orvos irodajabol egyszeruen az adott biztosito altal hasznalt gyogyszerkuldo ceghez faxoljak a receptet es maximum 2 napon belul megerkezik barmilyen gyogyszer a postan ingyenes szallitassal.

      Ilyen peldaul a Medco amit az orszag majd harmada hasznal. Mindent elinteznek a biztositoval, tudjak, hogy generic vagy a brand name gyogyszert fizet a paciens biztositoja, gyors es semmi problemat nem okoz a refill sem, ezt szinten computereken keresztul megoldhato.

      Kizarolag csak akkor kell bemenni, de meg ez sem teljesen igaz egy drug storeba ha aznap rogton kell egy tabletta hiszen a nagyvarosi uzleteken kivul ( ahol ugye nem olyan sok ember lakik az osszeshez merten) mindenhol van drive through pharmacy window es ki sem kell szallni az autobol, leparkolni, bemenni hanem csak beadja az ember a receptet es par perccel kesobb megkapja a kivant gyogyszert. Ennek is meg a par perces varakozast is elkerulendo megvan az a modja, hogy az orvostol elkuldik a receptet az altalunk megadott drug storbe es mire odaer az ember csak bemondja a nevet az ablakon keresztul, hogy szeretne elvinni a gyogyszeret mar keszen varja a kis csomag. A drug store elintezi addigra a biztositoval, hogy kell-e fizetni erte vagy sem.

      Mondhatom igen sok eve kenyszerulok rengeteg gyogyszert es orvosi ellatast igenylo szolgaltatasokra, de indokolatlanul varakozni vagy orvosi irodakba feleslegesen csak valami amugy telefonon vagy computeren keresztul elrendezheto ugyben ellatogatni eddigi eletem soran nem kellett.

      Meg egy megjegyzes talan, hogy peldaul ha valakinek magas vernyomasa vagy egyeb "egyszerubb", de meghatarozott idokozonkenti vervizsgalatot is magaban foglalo allapota van es ehhez fuzodik a gyogyszere adagolasa es idotartama akkor sem kell ha nem akar es nincs valami gondja szemelyesen az orvossal beszelnie. Erre eleg a nurse segitsege pl. ellenorizni, hogy renben van-e a vernyomas, megfeleo-e a gyogyszerezes vagy ha labor eredmenyek szuksegeltetnek akkor elmegy az ember a biztositoja altal kijelolt laborokba mivel az orvos odaadja elore a rendelvenyet mit, milyen idokozonkent szeretne ellenorizni es a labor miutan elvegezte a feladatot elkuldi az eredmenyt szinten computeren az orvosi irodaba es ok az eredmeny tudtaban ismetelten ugyanazt a gyogyszert vagy mast amit jonak latnak felirjak es elkuldik a refill informaciot a biztositonak, mail order, azaz postai gyogyszertarnak vagy a drug storenak amit a paciens hasznal.

      Azt hiszem ez a fele szolgaltatas Magyarorszagon ez meg gyerekcipoben jarhat, de gondolom sok ember eletet megkonnyitene a logikus, koltsegcsokkento megoldasok hasznalata.

      Mindenestre mindenki inkabb nagyon jo egeszseget es szerencset kivanok, hogy ne is kelljen megtudnia milyen az adott orszag gyogyszerellatasa ahol el!

    • 17.  serena ( 2010. 08. 05. 8:17):

      Itthon is vannak már generikus gyógyszerek, csak a betegek legtöbbször ragaszkodnak a régihez, és van olyan, hogy az orvos is a drágábbat írja fel, és akkor a gyógyszerész hiába mondja, hogy van olcsóbb, az orvos szava szent. Ez a külföldi rendszer sokkal jobb, mert annál idiótább ötlet aligha ha lehet mint nálunk, ahol az öregek egy vérnyomáscsökkentőért minden hónapban órákat várnak.

    • 18.  Euthymia ( 2010. 08. 05. 9:03):

      Pont a napokban gondolkodtam azon, hogy írok egy kicsit az itteni gyógyszertárakról :) merőben más hehehe recept? Mi is az :) :)
      Ez a bejegyzés azért is tetszik, mert érintett voltam a gyógyszeriparban otthon, láttam a ködösbeli nyitottságot és volt szerencsém indiai patikában is vásárolni :)
      Érdekes dolgok ezek! :)

    • 19.  Tinkmara ( 2010. 08. 05. 9:11):

      @Montag, ez egy érdekes kérdés. :)) Nem tűnt fel ilyen. Elég tip-top mennek a dolgok-Általában. :)

    • 20.  Tinkmara ( 2010. 08. 05. 9:12):

      @Phoebe, köszönöm a linket! :)

    • 21.  Tinkmara ( 2010. 08. 05. 9:12):

      @Andi, írtam választ a Facebook-on! :) És köszönöm.

    • 22.  Tinkmara ( 2010. 08. 05. 9:13):

      @Euthymia, nagyon jó lenne, a különbségeket olvasni, elgondolkodni erről-arról...

    • 23.  Tinkmara ( 2010. 08. 05. 9:13):

      @interdimenzionalis, ezen most jót nevettem!

    • 24.  Tinkmara ( 2010. 08. 05. 9:16):

      @Stargazer Köszönöm a kiegészítést. Valóban, sok, beteget segítő megoldás létezik. Bár az apósomat elnézve, szeret a rendelőbe menni, locsogni a betegekkel, segítőkkel, sőt még a patikába is, neki ez program. :)) Az az igazság, hogy más a hangulat egy amerikai orvosi rendelőben és kis hazánban. Sajnos ezt otthon, édesanyám krónikus betegsége miatt megtapasztaltam. Köszönjük a jókívánságokat! Az egészsége tényleg a legfontosabb!

    • 25.  Tinkmara ( 2010. 08. 05. 9:17):

      @Serena, ahogy említettem, sajnos családi betegség miatt órák hosszú sorát ültük végig minden hónapban. Köszönöm szépen a gondolatokat!

    • 26.  Tinkmara ( 2010. 08. 05. 9:19):

      @Stagazer, kiegészítem. :) Köszönöm!

    • 27.  Andi ( 2010. 08. 05. 9:27):

      @Tinkmara én köszönöm a kedvességed! Nagyon örülök a válaszban írtaknak:):D puszi!

    • 28.  ribizlifozelek ( 2010. 08. 05. 10:08):

      Interneten is lehet sokszor refillt kerni :)

      De szerintem a gyogyszertari szemelyzet itt is lassitot szed...

    • 29.  alliteracio ( 2010. 08. 05. 11:13):

      Na én itt most lehet, hogy feketebárány leszek (vagy ritka mint a fehér holló:)), de nekem csak pozitív tapasztalataim vannak ezzel az egésszel kapcsolatban!
      És nem csak úgy légből kapott véleményeim ezek, mert sajnos lassan 14 éve krónikus szívbeteg vagyok.
      Nomármost két városról is leírhatom jó tapasztalataimat, mert Egerben laktam majd' 40 évig, tulajdonképpen ott járok orvoshoz, kontrollokra, minden egyéb vizsgálatokra is, viszont lassan 5 éve Dunaföldváron élek, és itt is hasonló jó a véleményem a gyógyszertárakkal kapcsolatban!
      Egerben nekem mindig 3 hónapra írják fel az ÖSSZES(!) gyógyszerem, itt pedig szépen kiváltogatom őket. Attól függ, hogy épp a városban van dolgom, de akár nagybevásárlás során, a T-multinál vagy egyebütt, de mindenhol kedvesek, segítőkészek voltak a gyógyszerészek! Sőt, olyanról is felvilágosítást adtak, amiről nem is tudtam, például ha 3 receptnél többet váltok ki, valami kedvezményeket is kaptam a 4. után!
      Egyszóval, mind Egerben, mind Dunaföldváron (illetve Dunaújvárosban) csak jót tudok mondani a gyógyszertárakról, és az ott dolgozókról!
      Nem beszélve arról, hogy csak negyedévente kell mennem a háziorvoshoz recepteket íratni, annyiszor meg úgyis mennék haza!! :)
      A háziorvosnál pedig ki szoktak szólni a váróba, hogy ha valaki CSAK gyógyszert íratni megy, akkor soron kívül bemehet, hiszen akik vizsgálaton épp benn vannak az orvosnál, (külön helyiség), azokat nem zavarja, és attól függetlenül a számítógépből addig ki tudja nyomtatni a recepteket az asszisztens. Ez nem úgymond "tolakodás", ilyenkor odakint is csak az orvosra, illetve a vizsgálatra várók üldögélnek, és tudják, hogy az ilyen recept írás max 5-10 perc, és nem a doki elé furakszik a delikvens.
      *
      A cikk nagyon érdekes, tetszett!!!!!!!!!!!!!

    • 30.  Tinkmara ( 2010. 08. 05. 15:33):

      @Ribizlifőzelék, igen érintettem egy pillanatra az online rendelést. Köszönöm!

    • 31.  Tinkmara ( 2010. 08. 05. 15:33):

      @alliteracio Nagyon kösöznöm, drágám. És olyan jó hallani, hogy kivételek is vannak!

    • 32.  Szoffy ( 2010. 08. 05. 22:31):

      Tök jó, hogy ezt leírtad, nem tudom n miért nem szánok időt ilyesmire :) Itt is pont így működik, annyi van még, hogy ha csak recept kell, akkor felhívod a klinikát, a nővér ad egy időpontot még aznapra, bemész, a nővér kikérdez, kiállítja a receptet, de a biztonság kedvéért még benéz az orvos is. Nekem nagyon tetszik, hogy itt mindennek utánajárnak, és hogy a háziorvos, nem csak belgyógyász, hanem alapszinten sebész sőt pszichológus is :)

    • 33.  Caesium ( 2010. 08. 06. 3:13):

      Mindez nagyon szép és jó, itthon még várhatunk a Refillre, de nekem még mindig van egy olyan érzésem, hogy az amerikai dokik gyakran elintézik a dolgot antibiotikumok felírosgatásával. De szólj, ha nem így van:D

    • 34.  Tinkmara ( 2010. 08. 06. 8:57):

      @Szoffy, köszönöm szépen a kiegészítést. :)

    • 35.  Tinkmara ( 2010. 08. 06. 8:59):

      @Caesium, sajnos elég sok gyógyszert szed az átlag amerikai, az orvosok biztosra mennek, főleg ha a perekről van szó, amit a nyakukba varrhatnak.

    • 36.  Szemtelen Tyúk ( 2010. 08. 06. 16:47):

      Időnként elgondolkodom, hogy egy másik bolygón van az USA és kész, ott nem is emberek találták ki ezt a rendszert. :))

      Viszont imádom, hogy az is rá van írva az üveg címkéjére, hogy halványsárga, ovális tabletta, egyik oldalán ezzel, a másokon amazzal, na, ez az óriási.

      Az a benyomásom, hogy bizonyos rendszerek a kis dolgoktól működnek jól.
      Arról nem is beszélve, hogy a rendszert az ember működteti. Olyan a rendszer, mint az emberek, akik kitalálják és használják.
      Óriási.

    • 37.  Tinkmara ( 2010. 08. 06. 16:51):

      @Igen, Szemtelen Tyúk, ez az egész a kényelemre, az emberek kiszolgálására próbál épülni. Nem mindig sikerül persze, mert tökéletes, olyan nincs. Bibis ez is sok helyen. Mégis. S ha jobban belegondolunk, igen, itt ráírják a szögletes dolgokra, hogy vigyázz, szöge van, de nem biztos, hogy azért, mert az emberek itt idióták, hanem azért, mert ezzel is egy gondot le akarnak venni a vállunkról. :))) Hja...

    • 38.  Zsuzsi ( 2010. 08. 06. 17:31):

      Persze abban, hogy mindenre figyelmeztetnek (wet floor, hot stb.) nemcsak a kedves fogyaszto erdekei, hanem az eladoei is benne vannak: nem akarja, hogy esetleges baleset stb. eseten beperelheto legyen...o mossa kezeeit, hiszen figyelmeztetett minket...:)

    • 39.  Tinkmara ( 2010. 08. 06. 17:52):

      Ó, hogyne, ez nem is kérdéses... ez elvégre a pereskedés országa is. :))

    • 40.  ROB ( 2010. 08. 06. 18:22):

      Bár nem gyógyszertári tapasztalat de azért érdekes lehet:
      A gyerekorvossal 2x is belefutottunk abban, hogy amikor beutalót kértünk szakorvoshoz akkor az volt a válasz, hogy majd ő elvégzi a vizsgálatot. Olyan esetben amihez nyilvánvalóan nem volt meg a tapasztalata. Az egyik egy allergia kivizsgálás/kontroll a másik pedig egy halójárat/hallás ellenőrzés volt. A fület meg is vizsgálta és neki negativ lett, egy héttel később a szakorvosnál meg tele volt folyadékkal... A kollégáim megerősítették a gyanúmat, hogy ez pusztán a biztosítónak számlázható díjak miatt történt... Más területen is észnél kell lenni mert amikor látják, hogy "jobb" biztosítása van az embernek akkor próbálnak minden lehetséges vizsgálatot megcsinálni amit fizet a biztosító... pld konkrét fogfájásnál teljes felméréssel stb akarak kezdeni mert látták, hogy az adott időszakban azt még nem használtam fel... Szóval azért nem olyan rózsaszin itt minden.

    • 41.  Tinkmara ( 2010. 08. 06. 19:53):

      Persze, hogy nem rózsaszín minden, és természetesen igazad van, ROB. Köszönöm szépen a kommentet. Annyit azonban szeretnék hozzátenni, hogy a cikk lényege a gyógyszertári/gyógyszerellátási rendszer bemutatsáa volt és nem a biztosítási rendszer hibáinak elemzése. A biztosítási rendszerről kétszer is említést tettem az írásban, mindannyiszor megemlítve, hogy nagyon messze áll a tökéletestől, olyannyira, hogy azt gondolom, elemzésébe nem is mernék belevágni, olyan sokrétű és komplikált és nagyon egyedei, minden esetben. Betegtől, orvostól, biztosítótól, államtól... függő.
      Köszönöm, hogy itt jártál nálam. :) Várlak máskor is szeretettel. :)

    • 42.  ROB ( 2010. 08. 06. 20:20):

      Hát, írtam is, hogy nem ide vág teljesen... és, igen tényleg bonyolult a biztosítási rendszer -nekem legalábbis még- és nagyon észnél kell lenni, sokkal jobban mint Mo-on, mert jó sokat lehet fizetni a végén.

    • 43.  Tinkmara ( 2010. 08. 07. 3:21):

      Hú, de milyen sokat! :(( Férjemnek a betegbiztosítása a munkahelyen nem tartalmaz fogászati biztosítást. De megjárjuk minden alkalommal! :(

    • 44.  Kálmán ( 2010. 09. 18. 8:22):

      Mi tavaly nyáron jártunk Wisconsinban. Péntek este érkeztünk, vasárnap délután már az ügyeletre kellett menni a feleségemmel, mert csúnya torokgyulladása lett. A kisvárosi kórházban megvizsgálta az orvos, majd adott egy "receptet" (én a váróban ültem, a páromat az unokanővérem kísérte be). A vizsgálat végén kijöttek, hogy menjek be én is velük, mert kell a bankkártyám - azt hittem, a vizsgálat díját kell kifizetni. Azt is, de mellékesen ki kellett váltani a gyógyszert.
      Megálltunk egy nagy kék automata előtt. Ennek volt egy billentyűzete, amin keresztül be kellett írni a recepten található 10 jegyű kódot. A gép dolgozott egy darabig, bekérte a bankkártyámat, majd a szokásos fizetési procedúra után kiadott egy kis műanyag dobozt, benne a szükséges mennyiségű tabletta, rajta nyomtatva a bejegyzésben is említett adagok.
      Alig tértem magamhoz, hogy ezt így is lehet csinálni, nem úgy, mint Magyarországon, ahol ilyen esetben (hétvégi orvosi ellátás) még kirándulhat egyet az ember, mire ügyeletes patikát talál.
      Köszönöm a leírást (nem csak ezt, mindet). Megint készülök Amerikába és ezek olyan hétköznapi információk - nem hétköznapi módon ismertetve -, amik jelentősen megkönnyítik az amerikai emberek életének megismerését! Nem minden csak a turista látványosság! Sőt!

    • 45.  Tinkmara ( 2010. 09. 18. 13:43):

      Kálmán, én is pont így jártam. Én Karácsony környékén érkeztem. Pár óra múlva magas láz... minden bajom volt... azlig éltem, de nem győztem csodálkozni, hogy nem patkolok el, ha hétvégén, ne adj Isten, ünnepnap leszek beteg. Senki nem morog rám, hogy ilyenkor merek beteg lenni.

    • 46.  Kálmán ( 2010. 09. 19. 3:56):

      Talán a repülőgépen az el nem zárható légkondi okozta, ami folyamatosan a fejünkre fújta a hideg levegőt.
      Hogy mennyire más az amerikai orvos hozzáállása! Sajnos a második héten a lányom is gyengélkedni kezdett, vele a nagynéném orvosát kerestük fel. Hál' Istennek nem volt komoly baj, de azért eltelt egy kis idő a rendelőben. A doki nem fogadott el ellenszolgáltatást, és a mai napig érdeklődik a nagynénémtől, hogy van a magyar család?
      Ilyet el tudsz képzelni Magyarországon?

    • 47.  Eszter ( 2010. 10. 01. 18:12):

      Sokmindenben egyetértek, nagyon szimpatikus a gyors és rugalmas kiszolgálás a patikákban, de azért én jártam úgy, hogy két napig nem jött meg a recept a megjelölt patikába, és sok-sok telefonálás árán lehetett kideríteni, hogy foglalt volt a patika fax-gépe, amikor küldeni akarták a receptet, és nem próbálkoztak újból. Belgyógyászként kicsit más szemmel nézem az itteni ellátást, bár szerencsére betegként sokat nem láttam belőle, de szakmailag nem biztos, hogy mindig a helyzet magaslatán állnak, ugyanakkor mindehhez rendkívül megnyerő stílus, elhihető ún. professzionalizmus társul, amit külön kurzusokon oktatnak (pl. első a beteg megnyugtatása, akkor is, ha éppen nem igaz, amit mondunk neki) és nincs kapkodás, mint Magyarországon.

    • 48.  Tinkmara ( 2010. 10. 01. 18:14):

      Eszter, hálásan köszönöm az értékes hozzászólást. :)

    • 49.  Noematska ( 2011. 02. 12. 17:36):

      Kedves Tinkmara,
      na látom már előbb megírtad amit kérdeztem.
      Nagyon érdekes volt.
      Néhány megjegyzés: fantasztikus, hogy nem gyári egységcsomagot adnak ki, hanem csak a szükséges mennyiséget és minden info rajta van az üvegen.
      Generikumok itt is vannak, de az nem mindig egyenértékű az origninális készítménnyel, mert a vegyület ugyanaz, de a többi anyag lehet más és már ez is befolyásolhatja a hatást. Mi úgy tanultuk, hogy a generikum hatása 80-120%-ban egyezik meg az originálissal. Ez azért elég durva.
      Nálunk is kétféle asszi van a patikában a gyógyszerész mellett és akiknek meg van a képesítésük kiadhatnak és ki is adnak gyógyszert. Főleg ők (mi) állnak ott és beszélnek a betegekkel.
      A gyógyszertárban nem zombik dolgoznak csak sokfelé kell figyelni, mert, ha tévedsz az életveszélyes, ezért megy ez lassabban.
      Ez a refill rendszer igazi klassz lehet... Bár már itt tartanánk. A szabadpolcos árusítást néhány patikában próbálják, de nem túl népszerű, így látom.
      Bocsi, túl sokat fecsegtem, de ez a szakmám.
      Jó éjszakát kívánok.SZeretettel: mats

    • 50.  Tinkmara ( 2011. 02. 15. 0:15):

      Mats, kedves!
      Hálásan köszönöm a kiegészítéseket és csak tessék bátran,sokat beszélni! Nagyon jó az! :)

    • 51.  amerea ( 2011. 04. 11. 22:30):

      @ Kalman: minden repulogepen el lehet zarni a felef fujo legkondit: tekerni kell. sok sikert legkozelebbre.

      @ Tinkmara: en is pont a Medcot akartam megemliteni, de latom mar lelottek elottem:-) nagyon praktikus, az en haromhavi gyogyszerem pedig hazhozszallitassal $10.

      Egyebkent en is tapasztaltam, hogy a teljes kivizsgalast ahol lehet, bevetik. Nekem egy magyar haziorvosom van, de o is mindig el a lehetoseggel, meg megfazasnal is..:-) mondjuk nem banom, tartsa is az egeszsegemen a szemet. Korabban otthon Medicover kartyam volt, ott is mindig csinaltak eves felmerest (meg komolyabbat).

Szólj hozzá

A szövegben nem lehet HTML-t használni, a linkeket pedig automatikusan aláhúzzuk. Az email cím megadása kötelezõ, de az oldalon nem jelenik meg. Ha van freeblogos felhasználóneved, itt bejelentkezhetsz.




Az IP címedet megjegyezzük, de ezt csak a komment spam jellegének vizsgálatához használjuk fel.

Kategóriák: Vásárlási szokások Amerikában , Társadalom a Tengerentúl , Egészségügy Amerikában | Eddig 51 komment érkezett »

Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails